Nieuw project: buddymethodiek
Vorig schooljaar startten we met een nieuw project: de preventieve buddymethodiek.
Het is een manier om te werken aan een gezonde speelplaatswerking en een pestbeleid. Pesten is iets dat regelmatig in de media komt en dit treedt jammer genoeg ook onze school binnen. Door preventief te werk te gaan, willen we pesten voor zijn, we willen dit voorkomen door een beter zicht te krijgen op hoe leerlingen met elkaar omgaan, hoe de speelplaatswerking loopt en hen de kans te geven om problemen te melden.
Het is een manier om te werken aan een gezonde speelplaatswerking en een pestbeleid. Pesten is iets dat regelmatig in de media komt en dit treedt jammer genoeg ook onze school binnen. Door preventief te werk te gaan, willen we pesten voor zijn, we willen dit voorkomen door een beter zicht te krijgen op hoe leerlingen met elkaar omgaan, hoe de speelplaatswerking loopt en hen de kans te geven om problemen te melden.
Concreet houdt deze methodiek in dat leerlingen een eigen verantwoordelijkheid krijgen in de omgang met elkaar. Elke leerling van het 1e t.e.m. 5e leerjaar behoort tot een groep met een bepaalde kleur. In elke groep zitten dus kinderen uit verschillende klassen bv. de blauwe groep heeft kinderen uit het 1e, 2e, 3e, 4e en 5e leerjaar. De kinderen van het 6e leerjaar worden aangesteld als kapitein van een groep. Kinderen vormen elkaars buddy. Ze leren elkaar beter kennen en kunnen elkaar helpen als ze met vragen zitten of in situaties met ruzie om tot een oplossing te komen.
Het is belangrijk om het groepsgevoel te stimuleren, zodat kinderen op een positieve manier met elkaar omgaan.
Maandelijks organiseren de kapiteins een groepsmoment; een spel om de binding in hun eigen groep te versterken. Kinderen die elkaar beter kennen, kunnen ook beter samen spelen.
De kapiteins zullen ook van de zorgcoach een training krijgen om te leren hoe ze een goede kapitein en buddy kunnen zijn.
Maandelijks organiseren de kapiteins een groepsmoment; een spel om de binding in hun eigen groep te versterken. Kinderen die elkaar beter kennen, kunnen ook beter samen spelen.
De kapiteins zullen ook van de zorgcoach een training krijgen om te leren hoe ze een goede kapitein en buddy kunnen zijn.
In de loop van november kwamen op school verschillende brievenbussen met meldformulieren. Hierop kunnen kinderen zaken melden die gebeurd zijn of die ze gezien hebben. Kinderen uit de lagere leerjaren kunnen hun buddy aanspreken om te helpen bij het invullen van zo’n formulier of dit eens meenemen naar huis. 2 keer per week worden alle brievenbussen geleegd. Zo hebben we als schoolteam een zicht op wat er zich afspeelt op de speelplaats, tussen de leerlingen. Alles wordt goed bijgehouden in een online logboek om te voorkomen dat er situaties door de mazen van het net glippen. Indien er sprake is van aanhoudende ruzies of pestgedrag, kan er tijdig ingegrepen worden.
|
Ook ouders zijn partner van de school en kunnen zaken melden. Er werd een online formulier opgemaakt dat ouders kunnen invullen. De link en QR code zijn te vinden op onze website, op nieuwsbrieven, binnenkort ook eens op onze sociale media,... Het zorgteam komt op regelmatige basis samen om de meldingen te bekijken en hier een concrete aanpak voor te zoeken. Indien nodig zullen jullie als ouder ook op de hoogte gebracht worden. |
Vanaf april verdelen we ook de kinderen van de 3e kleuterklas om aan te sluiten bij de maandelijkse activiteiten. Zij komen al in hun nieuwe buddygroep terecht, zodat ze bij de start van het 1e leerjaar voldoende vertrouwde gezichten hebben. Om dit alles visueel duidelijk te maken, hebben we gekozen voor onze mascotte Beer Buddy. Deze beer zal op regelmatige basis langskomen op school om de kinderen aan te moedigen om de Braambosregels na te streven, hen een pluim te geven als de speelplaatswerking goed loopt, tonen aan kinderen hoe ze anders kunnen omgaan met ruzies,... |